| Vilnius, 2016 m. liepos 7 d.
Didiausios Lietuvos krikioni Banyios pastaruoju metu sulaukia nemaai praym iaikinti, k krikionyb moko apie krinij, apie gyvybs – ypa prasidjusios mogaus gyvybs – vert bei kokia turt bti i io mokymo iplaukianti krikionio laikysena. Ypa daug klausim uduodama apie i Banyi mokym Pagalbinio apvaisinimo statymo kontekste. Atsiliepdami iuos praymus, Katalik, Ortodoks ir Liuteron Banyi vadovai Lietuvoje vieningai primena, kad pagarba gyvybei kyla i v. Rato, atskleidianio, kad mogus yra krinijos virn. Dl ios prieasties tik mogui yra bdingas orumas. Btent dl to mogaus gyvyb – nelieiama. Banyi mokym paremia ir iandienos medicinos mokslo neginijamai rodyta tiesa, jog mogaus gyvyb atsiranda nuo apvaisinimo momento, kada susikrus embrionui, pradeda vystytis unikalus mogaus organizmas. Kiekvienas i ms prajo savo gyvenimo etap.
Valstyb Konstitucinio Teismo asmenyje taip pat pripasta, kad “gyvyb ir orumas yra neatimamos mogaus savybs, todl negali bti traktuojamos atskirai. […] mogaus gyvyb ir orumas, kaip ireikiantys mogaus vientisum ir jo nepaprast esm, yra aukiau statymo. Atsivelgiant tai, mogaus gyvyb ir orumas vertintini kaip ypatingos vertybs. Konstitucijos paskirtis tokiu atveju yra utikrinti i vertybi gynim ir gerbim. Šie reikalavimai keliami vis pirma paiai valstybei” (1998 m. gruodio 9 d. Konstitucinio teismo nutarimas).
Mes, didiausi Lietuvos krikioni Banyi vadovai, norime priminti, kad nepagarba mogaus gyvybei (taip pat ir dar negimusio mogaus gyvybei) nesuderinama su buvimu krikionimi. Bti krikionimi – reikia bti mogaus orumo ir gyvybs gynju. Tai saisto kiekvieno krikionio sin ir pareigoja atitinkamai elgtis.
Kalbdami apie mogaus orumo ir jo gyvybs gynim Pagalbinio apvaisinimo statymo kontekste, konstatuojame, kad Seimo priimtas Pagalbinio apvaisinimo statymas apriboja manipuliacijas su mogaus embrionu ir dl to yra deramas politik bandymas kiek manoma labiau apsaugoti mogaus gyvyb.
Negalime nepastebti, kad tikintiesiems, tarp j ir Seimo nariams, sins konflikt neivengiamai kelia pasilymai, kuriais siekiama keisti Seimo priimt Pagalbinio apvaisinimo statym. Su pagarbos mogaus gyvybei principu nesuderinami neribotas, t. y. daugiau nei reikia vienai procedrai, embrion krimas, neribotas j aldymas ir sunaikinimas pasibaigus saugojimo terminams, embrion atranka pagal genetinius poymius ir tokios atrankos metu “netinkamais naudoti” pripaint embrion sunaikinimas. Tokiais pasilymais valstyb skatina eksperimentus su embrionais. Ši siloma tvirtinti Pagalbinio apvaisinimo statymo nuostata ikreipia statymo esm, nes leidimas kurti neribot embrion kiek bei juos aldyti neivengiamai veda prie dar didesni manipuliavim mogaus gyvybe.
Taip pat atkreipiame dmes, kad su Banyi mokymu apie mog, jo santuok ir eim nesuderinamas siekis Seimui pateiktomis pataisomis teisinti lytini lsteli donoryst, donorams net suteikiant „kompensacij“ u lytines lsteles. Lytini lsteli donoryst paeidia santuokos integralum, vaiko teises inoti savo biologinius tvus bei augti globojamam j eimoje.
Lietuvos Respublikos Konstitucijos 25 ir 26 straipsniai visiems pilieiams garantuoja minties, tikjimo, sins laisv bei pripasta mogaus teis turti savo sitikinimus ir juos laisvai reikti, todl visi pilieiai, tarp j – ir visi tikintieji krikionys turi ir teis, ir svarbi pareig kalbti visais valstybs ir visuomens gyvenimo klausimais, taip pat visais statym numatytais bdais skleisti bei aikinti krikionikj mokym. Šitai ypa pasakytina apie situacijas, kai svarstomi su mogaus gyvybe – ia viena i pamatini vertybi, kuri saugoti kvieiami visi geros valios mons – susij klausimai.
Moralin pareiga kvieia kiekvien krikion pavelgti savo sin, kuri yra Dievo balsas moguje. Kiekvienas turime pareigas visuomenje, jai vienu ar kitu bdu tarnaujame ir esame atsakingi prie Gyvybs Krj.
Lietuvos Vyskup Konferencijos pirmininkas arkivyskupas Gintaras GRUŠAS
|
|
Vilniaus ir Lietuvos Ortodoks arkivyskupas INOKENTIJUS
|
|
Lietuvos Evangelik liuteron Banyios vyskupas Mindaugas SABUTIS
|
|